Kelebihan B Complex dan cara elak makan banyak

Vitamin B complex antara vitamin pertama yang saya makan untuk atasi kelesuan yang saya alami setelah bekerja selepas melahirkan anak kedua saya.





Vitamin B Complex adalah vitamin B yang lengkap dengan 8 jenis vitamin B. Setiap vitamin ini bekerja sama antara satu sama lain untuk membantu kita mengekalkan kesihatan.

Apa faedahnya makan Vitamin B? 



Adakah hanya untuk ibu hamil atau untuk perempuan yang merancang kehamilan supaya anak tak kena spina bifida? Ye lah, B Complex Shaklee kan ada asid folik. pasti orang ingat hanya untuk ibu yang mengandung dan yang ingin mengandung. Kan?



Adakah kalau makan vitamin B complex berat badan akan naik? Ini lagi satu cabaran orang yang makan vitamin B Complex. Takut badan naik kerana hanya makan B Complex akan buat mereka makan lebih banyak. Nak tahu kenapa? Baca lebih lanjut. Semua ini mitos kerana salah faham sifat B Complex itu sendiri. Salah cara pengambilan, berat naik  dan yang salahnya B Complex. Bukannya orang yang makan banyak? Tak logik bukan?



Ini adalah persoalan dengar-dengar cakap orang andai kata anda belum pernah mengetahui kelebihan vitamin B. Saya selalu di soal tentang ini bila saya mencadangkan B complex, dan ada yang lebih percaya kepada persoalan kedua- kesan kenaikan berat badan.


Jadi mari kita lihat dan terokai faedah Vitamin B.

1) Mengurangkan risiko katarak, yang terjadi apabila selaput dalam mata mengganggu penglihatan.

2) Vitamin B amat penting untuk kesihatan dan kecantikan kulit dan rambut.

3) Ia menguatkan imuniti tubuh dengan cara membantu menjaga sel darah putih.

4) Kalau anda nak tahu, ia merupakan vitamin anti-stress kerana melegakan tekanan, sakit kepala, insomnia. Kalau rasa tertekan dengan apa jua perkara, vitamin ini sangat sesuai untuk menghilangkan stress.



5) Membantu metabolisma badan terutama hemosystin dan mengurangkan risiko sakit jantung.

6) Membantu menjaga kesihatan tiroid.



7)Menghilangkan sakit urat.


8)Menghilangkan kelesuan.


9)Menukarkan makanan kepada tenaga


10)Mencegah Anemia

11)Membantu dalam pertumbuhan sel


12)Melegakan sakit ketika haid


Itulah dia faedah makan B Complex. Di samping itu, saya nak bagitahu satu rahsia. Kenapa salah cara makan B Complex menyebabkan berat naik? Bagaimana cara nak elak makan banyak? Ha, yang ini banyak orang tak tahu. B Complex merupakan vitamin yang agak 'panas' jadi memerlukan anda minum banyak air sehingga 2-3 Liter sehari. Jika tidak minum banyak, kita akan rasa lapar kerana otak kita terima isyarat "lapar" bila sel badan kita perlukan air. Itu yang menyebabkan kita asyik fikir nak makan je. Jadi, pastikan minum air banyak-banyak, bukannya makan banyak-banyak ye.....



Okey..anda dah tahu rahsia makan B Complex kan. Jadi tidak perlu risau lagi selepas ini kerana makan B Complex memang banyak faedahnya, sudah pasti tidak menggemukkan. Supaya anda nampak lebih kurus berbanding orang lain yang makan B Complex, minumlah air banyak-banyak okey..



Selamat ber B Complex ye ....


Maisarah
0132015399
SIDpro 890066
GST-Geng Shaklee Terlaris!!

KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment