Kesan Kolestrol Tinggi

Kolestrol tinggi haruslah ditangani segera. Apa yang terjadi jika kita mengabaikan keseimbangan kadar kolesterol di dalam tubuh?



Kita kerap dengar bahaya kolesterol tinggi adalah stroke, penyakit jantung koroner, bahkan kematian. Tapi tahukah anda, sebelum bahaya-bahaya yang menyebabkan kematian itu terjadi, ada tanda-tanda yang saling berkait yang perlu anda tahu. Berikut adalah kesan kolestrol tinggi:

1. Yang Terjadi di Dalam Sistem Peredaran Darah Jika Kolesterol Tinggi:
Kolesterol bergerak melalui aliran darah anda melalui lipoprotein. Terdapat dua jenis lipoprotein dan kita amat memerlukan keduanya iaitu

Lipoprotein low-density (LDL)

Kadar ini yang harus diperhatikan, jika ada terlalu banyak kolesterol di tubuh. LDL sering disebut sebagai "kolesterol jahat" karena sifatnya yang kerap menyebabkan pembuluh darah tersumbat sehingga menyebabkan masalah kesihatan yang merbahaya.

Lipoprotein High-density (HDL)

Berbeza dengan LDL, HDL memiliki fungsi membawa kolesterol yang berlebihan daripada jaringan darah anda dan sel-sel kembali ke hati untuk diolah semula. Proses ini menjadikan LDL berkurang, dan itulah sebabnya HDL disebut "kolesterol baik."

Tugas arteri adalah untuk memindahkan darah dari jantung ke bagian lain dalam tubuh. Terlalu banyak LDL dan HDL yang tidak cukup membuat plak berkumpul pada arteri hasil dari campuran mengerasnya kolesterol, lemak, dan elemen lainnya dalam darah.

2. Apa yang terjadi di Sistem Kardiovaskular Jika Kolesterol Tinggi:

Salah satunya arteri koroner yang menyempit, sehingga mengganggu aliran oksigen ke jantung Anda.
Peningkatan kadar kolesterol LDL jelas menaikkan risikio anda mengalami serangan jantung.  Jika hal ini terjadi, terdapat gejala yang patut diawasi, iaitu:

Gejala berkurangnya aliran darah ke jantung – rasa kurang selesa dada, seperti ditekan dan ngilu (angina).

Gejala lain ialah rasa sakit di rahang, leher, bahu, lengan, atau punggung.

Jika aliran darah ke salah satu bagian otot jantung terhalang sepenuhnya, hasilnya adalah serangan jantung. Ia boleh mengakibatkan kematian dari otot jantung kerana kekurangan oksigen.
Jika hal tersebut terjadi, aliran darah harus dipulihkan dengan cepat, karena jika tidak ditangani segera, akan muncul risiko kerosakan jantung kekal atau kematian.

3. Apa Yang Terjadi di Sistem Saraf Pusat Jika Kolesterol Tinggi

Ketika plak berkumpul di arteri yang membawa darah ke otak anda, otak akan kekurangan oksigen. Sel-sel otak cepat menjadi rusak dan mulai mati (stroke).

4. Yang Terjadi di Sistem Pencernaan Jika Kolesterol Tinggi

Kolesterol tinggi dapat membuat ketidakseimbangan empedu, menyebabkan batu empedu. Menurut Asosiasi Ahli Penyakit Pencernaan Dunia, lebih dari 80% dari batu empedu adalah batu kolesterol. Penumpukan plak di arteri anda juga dapat menghalang aliran darah ke ginjal dan perut. Sindrom iskemia usus berlaku jika ada penyumbatan di arteri yang menuju ke usus. Gejala termasuk sakit perut, mual, muntah, dan najis berdarah.

Baca lanjut bagaimana menurunkan koletrol tinggi dalam darah

sarah m

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.