Jintan manis detox?

Banyak gunanya.
 
Jintan manis mempunyai sejarah yang panjang. Mereka telah digunakan oleh orang Cina purba dan orang-orang India untuk mengubati gigitan ular dan membersihkan badan. Pahlawan Rom mengunyah biji jintan  untuk menguatkan badan mereka. Semasa zaman pertengahan, jintan digantung pintu luar untuk menangkis roh-roh jahat. Di Greece Purba, jintan telah dipanggil marathron,  bermaksud 'berkembang nipis". Ini menyokong tuntutan jintan manis untuk menyekat selera makan dan membantu mengurangkan berat badan. Dalam perubatan Ayurveda, biji jintan telah digunakan dalam penjagaan kulit dan detox badan. Dalam masakan Melayu, jintan manis memberikan aroma sesetengah masakan seperti gulai ikan tongkol Nasi Dagang Terengganu. Jintan manis mempunyai manfaat terapeutik dan membantu menenangkan fikiran dan meringankan badan.

1.Membersihkan kulit secara mendalam
 
Sekiranya direndam, jintan boleh membersihkan kulit dengan membersihkan kotoran tersumbat, kotoran, lebihan sebum, sel-sel mati yang berlebihan dan kuman dari dalam liang-liang kulit. Untuk membuatnya, masukkan dalam 1 sudu besar jintan manis ke dalam kuali  berisi air panas. Biarkan ia selama 20 minit. Kemudian tutup api. Apabila ia sejuk, simpan dalam botol kaca dengan gabus. Rendam kapas bersih dan lapkan pada muka anda. Anda akan terkejut betapa banyaknya kotoran yang melekat pada kapas!

2. Melawan Jerawat
 
Jintan Manis mempunyai ciri-ciri antiseptik dan anti-radang yang berkesan dalam menjaga jerawat . Ciri-ciri antiseptik ini melawan jerawat yang disebabkan  kuman dan bakteria manakala anti-radang membantu mengurangkan bengkak jerawat dan keradangan. Jintan manis juga mempunyai sebatian yang kuat seperti limonene, anethole dan myrcene, yang membantu merawat jerawat.

3. Toner Asli Muka
 
Jintan manis mempunyai kesan astringen pada kulit; mereka membantu mengetatkan liang, mengurangkan kulit berminyak dan mengecilkan liang-liang besar. Ia juga membantu menegangkan kulit  dan mengekalkan keanjalan kulit. Lakukan sapuan teh jintan manis pada muka andadua kali sehari untuk mengecilkan pori dan menegangkan kulit anda.4. Dapat Menghilangkan SelulitJintan manis telah digunakan dalam pelbagai formulasi kulit bagi menghilangkan selulit (anti-selulit). Penyerapan jintan manis yang diurut ke kulit yang terjejas dengan selulit akan melicinkan, menghidrat dan menghilangkan selulit hodoh. Ia boleh dilakukan dengan membuat pes dengan mengisar biji jintan dengan sedikit  air dan disapu pada kulit yang mempunyai selulit.

5. Menguatkan Folikel  Rambut
 
Manfaat  jintan manis berpunca dari hakikat bahawa mereka adalah kaya dengan antioksidan termasuk quercetin dan kaemptorol serta sebatian minyak seperti chavicol, limonene dan anethole, yang semuanya penting untuk kesihatan rambut. Mereka juga kaya dengan vitamin C, A dan B yang melindungi sel-sel rambut daripada radikal bebas dan iritasi kulit kepala. Bilas rambut anda dengan rambut air jintan manis, selepas mencuci rambut. Untuk membuatnya, masukkan  1 sudu teh jintan manis dalam 2 cawan air panas dan biarkan sehingga sejuk. Pastikan ia benar-benar menjadi sejuk sebelum menggunakannya pada rambut anda.
6. Menyahtoksin 
Sebagai diuretik semulajadi, jintan manis menyelesaikan masalah pengekalan air dan bantuanjerawat yang disebabkan toksin dari badan. Ia bertindak sebagai penyahtoksik kulit yang sangat baik, menyucikan dan melegakan kulit dari dalam dan luar. Dalam Ayurveda, jintan manis telah lama digunakan untuk detox dan ciri-ciri terapeutik. Untuk membuat detox menggunakan jintan manis, tambah 1 sudu besar jintan manis ke dalam kuali air panas. Biarkan ia selama 20 minit. Biarkan sejuk barulah boleh digunakan. Minum infusi ini ketika perut kosong dengan kerap.

eh herblax pun sama macam dia...


7. Mencegah uban pramatang rambut
Jintan manis
 berfungsi  dari dalam dalam mencegah uban pramasa rambut. Ia kaya dengan mineral yang kuat seperti kalsium, kalium, besi, zink, selenium dan mangan, dan juga sebagai antioksidan yang kuat yang menguatkan dan menyihatkan folikel rambut dan merangsang pertumbuhan rambut. Minum air jintan manis dengan kerap untuk kelihatan muda dan sihat anda.8. Ubat Bengkak Mata
 
Jintan manis mempunyai sensasi penyejukan dan menenangkan yang menyediakan  kelegaan segera kepada panas mata bengkak. Membuat pes dengan mencampurkan  serbuk halus jintan manis dengan sedikit air. Campuran ini dibungkus dalam kain lembut yang lembap dan dan dituam pada mata bengkak. Untuk memberikan bantuan segera kepada mata gatal merah, basuh mata andadengan air jintan manis

9. Melambatkan garis halus dan kedutanAnti-oksidan dalam biji jintan manis melawan radikal bebas yang merompak oksigen dari sel-sel kulit yang sihat. Ia mempunyai ciri-ciri antipenuaan yang kuat yang akan melindungi kedua-dua kulit dan rambut daripada penuaan pra-matang. Air jintan manis apabila digunakan pada kulit akan menyuburkan dan melembapkan sel-sel kulit.
10. Gentle Exfoliant
 
Serbuk jintan manis mempunyai tekstur yang menyediakan ciri-ciri pengelupasan kulit untuk semua jenis kulit. Gunakan 1 sudu besar serbuk jintan manis dicampur dengan 1 sudu teh air untuk membuatpes pekat. Gosok secara perlahan-lahan pada muka anda untuk mengeluarkan sel-sel mati dan sebum berlebihan di permukaan kulit. Gunakan pergerakan secara bulatan menggunakan hujung jari anda untuk merangsang aliran darah.

Ha, itu dia 10 manfaat jintan manis untuk kesihatan kulit, rambut dan badan. Minum air jintan manis secara kerap boleh meringankan badan dan buat anda awet muda.

okeylah, lepas ni boleh lah cari jintan manis untuk detox.Siapa mahu join?

Maisarah
SID pro anda
Pengedar Shaklee Kantan Permai

KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment