Antioksidan lagi...


Semalam seorang sahabat bertanya dengan saya... Vitamin C kan dah antioksidan, buat apa nak makan Vitamin E lagi.. sebab vitamin E pun antioksidan juga...

Haaa... kalau macam tu, kita berbalik kepada fungsi-fungsi antioksidan. Tapi sebelum tu, mari kenali antioksidan dengan sedikit lebih mendalam, lebih dalam daripada entri sebelum ini..

Dalam entri sebelum ini, saya menceritakan tentang antioksidan, tapi sepintas lalu. Kali ini kita, mari kita fahami fungsi sebenar antioksidan.

Antioksidan boleh terdiri daripada nutrien( vitamin-vitamin & mineral-mineral) serta enzim-enzim (protein yang membantu tindak balas kimia dalam badan).Mereka dipercayai memainkan peranan dalam mengurangkan risiko penyakit kronik seperti kanser, penyakit jantung, strok , penyakit Alzheimer , artritis reumatoid, katarak dan banyak lagi.

Tekanan oksidatif berlaku apabila pengeluaran molekul berbahaya yang dikenali sebagai radikal bebas adalah di luar keupayaan pertahanan antioksida. Radikal bebas adalah atom kimia aktif atau serpihan molekul yang berlebihan atau kekurangan elektron. Kerana mereka mempunyai satu atau lebih elektron yang tidak berpasangan , radikal bebas mejadi sangat tidak stabil. Mereka terkumpul di badan anda untuk merebut elektron dengan molekul terhampir dan dengan itu merosakkan sel-sel, protein, dan juga DNA. Proses ini adalah berterusan kerana molekul yang telah kehilangan elektron juga akan bertukar menjadi radikal bebas dan proses yang sama berterusan sehinggalah radikal bebas boleh menjadi berlebihan. Proses tersebut jugalah yang menyebabkan minyak menjadi tengik, epal yang dikupas bertukar coklat, dan besi menjadi berkarat.

Di sinilah fungsi Antioksidan, meneutralkan radikal bebas dengan mendermakan satu elektron sendiri , yang menghentikan reaksi mencuri elektron itu tadi. Nutrien antioksidan sendiri tidak menjadi radikal bebas dengan menderma elektron kerana mereka adalah stabil dalam apa-apa bentuk pun.

Ia adalah mustahil bagi kita untuk mengelakkan kerosakan oleh radikal bebas. Radikal bebas terhasil daripada sumber-sumber di dalam ( dalaman ) dan luar ( luaran ) badan kita. Proses oksidan yang terhasil di dalam badan kita terbentuk daripada proses pernafasan , metabolisme, dan keradangan. Radikal bebas luaran terbentuk daripada faktor-faktor alam sekitar: seperti pencemaran , cahaya matahari, senaman berat , sinar-X , merokok dan alkohol. Sistem antioksidan kita tidak sempurna, jadi apabila kita semakin tua , bahagian-bahagian sel yang rosak akibat pengoksidaan berkumpul.

 Makin banyak radikal bebas terkumpul, makin banyak kerosakan yang berlaku yang boleh membawa kepada penyakit-penyakit kronik. Jadi jika nak mengurangkan kerosakan yang sentiasa berlaku ini, kenalah makan antioksidan supaya bekalan antioksidan dalam badan sentiasa ada dan mencukupi.


Vitamin
Fungsi
Sumber
Cadangan Pengambilan Oleh Shaklee
Vitamin E
antioksidan penting membuang radikal bebas yang menyerang sel lemak, terutama kolesterol LDL,
memainkan peranan dalam meningkatkan perlindungan antibodi humoral
penentangan terhadap jangkitan bakteria,
imuniti sel-pengantara ,mencegah pembentukan mutagen ,
pembaikan membran dalam DNA,
menghalang karsinogenesis oleh sistem imunisasi.
Pertahanan utama terhadap pengoksidaan lipid ( penghasilan molekul tidak stabil yang mengandungi lebih oksigen daripada yang biasa).

kekacang, biji bunga matahari , biji gadum, minyak sayur-sayuran dan ikan, bijirin penuh , bijirin diperkaya, dan aprikot
 400 I.U
Vitamin C

Boleh membantu dalam mengurangkan risiko kanser.
menghalang pembentukan nitrosanimes ,
Meningkatkan tindak balas imun
Mempercepatkan detoksifikasi enzim hati.
Mengembalikan vitamin E kepada bentuk aktif

buah-buahan sitrus dan jus , hijau lada, kubis , bayam , brokoli, tembikai, kiwi, dan strawberi
 500 mg
Beta Carotene (sumber vitamin A)
         Mengurangkan risiko terhadap kanser 
         perlindungan daripada kesan cahaya ultraungu.
         Mungkin mempunyai kesan anticarcinogenic metabolisma hati dengan mengubah kesan karsinogen.
        dapat meningkatkan sistem imun (kekebalan) dalam tubuh, memerangi kanser jenis tertentu, serta membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.
       Meningkatkan kesihatan mata

hati , kuning telur, susu, mentega , bayam , lobak merah , labu, brokoli, keladi, tomato, tembikai , pic, dan bijirin

5,000 I.U.
Gabungan ketiga-tiga antioksida
Berkesan dalam mengurangkan risiko penyakit jantung










Jadi, boleh disimpulkan di sini setiap antioksida mempunyai fungsi tertentu dalam menghalang atau mengurangkan kerosakan pengoksidaan. Kalau nak disenaraikan semua kebaikan vitamin-vitamin ni, memang panjang. Jadi saya cuma ambil sebahagian sahaja untuk disenaraikan di sini.

Jadi, tiada sebab untuk tidak mengambil antioksidan, boleh pilih sama ada ambil antioksidan semulajadi atau vitamin terus....Kalau pilih Vitamin yang dikeluarkan oleh Shaklee,  ia memang membantu dalam kesihatan. Sekurang-kurangnya kita berusaha untuk mengurangkan kerosakan pengoksidaan dan sekaligus cuba untuk mengekalkan kesihatan pada tahap optimum..

Hidup mesti nak sihat kan?

Sarah M 
Shaklee ID: 890066 
Hubungi 0132015399 (sms/whatsapp)

KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment