7 teknik bagaimana jadi kreatif tanpa perlu perah otak

"Oh bagaimana nak jadi kreatif. Saya langsung tak kreatif macam kamu, Sarah"

Saya dah selalu dengar luahan ini bila tugasan melibatkan kreativiti sebagai karya utama.

Saya cuma nak bagitahu anda boleh jadi kreatif tanpa perlu perah otak atau berfikir diluar kotak.

Jadi kreatif tidaklah susah yang disangka.


Tapi sebelum saya bongkarkan cara fikir kreatif yang sangat ringkas ini, anda hanya perlu relaks dan baca lebih lanjut.

Kreatif ni apa sebenarnya? Berfikir yang bagaimana?

Fungsi baru

Pengertian kreatif adalah memiliki daya cipta, mempunyai kemampuan untuk menciptakan, atau mampu menciptakan sesuatu yang baru, berbeza dengan apa yang telah ada sebelumnya.

Cipta sesuatu secara berbeza pun dah dikatakan kreatif. Jadi apa yang susahnya?

Yang susah adalah untuk menghasilkan idea kreatif tadi.

Bagaimana mahu kreatif sampai mati?

Tidak mengapa dan tidak perlu risau.

Semalam saya mencari maklumat tentang bagaimana cara berfikir secara kreatif. Cari punya cari saya terjumpa dengan tidak sengaja satu video yang menunjukkan cara yang sangat mudah difahami dan cepat untuk diingati.

Sangat praktikal dalam hal berfikir secara kreatif.

Jom kita tonton video ini. Tekniknya yang senang hadam buat saya menonton video ini berulang kali. Amat bermakna jika saya kongsikan dengan anda yang ingin jadi kreatif namun tidak nampak jalan bagaimana.


Anda dah tengok video ini?

Adakah mustahil untuk anda jadi kreatif? Sudah tentu tidak. Apa yang perlu anda sediakan untuk menjadi kreatif adalah minda yang sihat dan positif, sebuah buku catatan idea dan sebatang pensel untuk melakar.

Buku Idea untuk ber SCAMPER


Apa lagi, jom kita ber SCAMPER!!!!

Maisarah
Si SID yang kreatif  ^^,

KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment