Benda aneh dalam makanan tambahan Vitamin C?

Hari ni nak cerita benda aneh dalam vitamin C Shaklee. Memandangkan ramai yang duk bertanya. Sebenarnya Vitamin C Shaklee ni Hot Item. Ramai yang makan dan rasa sendiri keberkesanannya.

Tapi bila nak makan, mestilah kita belek apa yang kita makankan? Saya pasti, bila anda belek ingredients produk-produk Shaklee, anda akan jumpa benda 'aneh' dan 'pelik' . Ia  bukanlah tulisan 'rosehips', bukan juga 'acacia gum'. (Oh anda tahu tak, acacia gum ini juga adalah al-manna. Nak beritahu, dalam Vitamin C Shaklee pun ada al-manna ye.)



Misalnya anda terbaca pada label, terdapat SILICON DIOXIDE & MAGNESIUM STEARATE. Hah sudah. Apa pula bahan 'asing' ini kan? 

Silicon dioxide ini merupakan mineral yang terdapat secara semulajadi di muka bumi. Macam kalsium, magnesium, badan anda memerlukan silicon dioxide untuk menjalankan beberapa fungsi. Dan dalam kes Vitamin C, silicon dioxide ditambah supaya pil-pil vitamin tidak melekat antara satu sama lain.

Magnesium stearate juga adalah mineral yang juga diperlukan oleh badan. Bila magnesium stearate masuk ke dalam badan kita, ia akan berpecah menjadi magnesium dan acid stearic, sejenis asid lemak atau dalam BI di panggil 'fatty acid'. Tapi amaun dia ini tersangatlah sedikit sebab ia bukanlah bahan utama dalam Vitamin C Shaklee. Ia ditambah untuk memudahkan kita nak telan pil vitamin C tu. 

Bagaimana pula nama-nama yang cukup saintifik yang ada pada label?

Wujud bahan-bahan dalam vitamin yang bukan bahan utama, yaitu cuma sebahagian bahan dalam sesuatu benda, Shaklee cuma akan tulis nama bahan tersebut secara saintifik. Misal kata, jika Shaklee ambil sebiji buah rosehips, ia akan tulis rosehips, tapi sekiranya gula daripada rosehips sahaja digunakan, hanya nama saintifik gula tersebut sahaja ditulis, bukannya tulis rosehips.

Jadi di harap penerangan ini sedikit sebanyak menjawab pertanyaan apa benda pelik yang ada dalam Vitamin C Shaklee ni. Shaklee pun dah conduct pelbagai kajian yang memakan belanja 250 juta USD setahun. Sudah pasti ia sentiasa selamat dan sentiasa berkesan.

sarah m

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.