Vitiligo adalah penyakit sopak boleh dirawat

Kita mungkin pernah jumpa ramaaaaaai sangat sahabat yang terkena sakit sopak ni.

Dalam bahasa perubatan ia dikenali sebagai VITILIGO.

Vitiligo adalah penyakit kulit yang kelihatan bertompok-tompok putih dan tidak mempunyai pigmen.

Punca sakit sopak dipercayai daripada masalah sel-sel yang menghasilkan pigmen, melanosit dirosakkan oleh antibodi badan sendiri.

Tanda utama adalah timbulnya tompok-tompok putih di atas kulit termasuk kawasan yang ada rambut atau bulu seperti kening, misai, bulu roma dan sebagainya. Ia juga boleh menukarkan rambut menjadi putih.

Penyakit vitiligo ini tidak menyebabkan rasa sakit atau gatal.

"Kebanyakan kes melibatkan penyakit sopak sering berlaku kepada mereka berumur di bawah 20-an"- Dr. Mazlin Mohd. Baseri, Pakar Perunding Dermatologi Hospital Pakar Ampang Puteri

Boleh dikatakan ia juga boleh menyerang sesiapa sahaja tanpa mengira peringkat usia atau jantina.

Ia bukanlah suatu penyakit berjangkit ataupun penyakit yang boleh mengancam nyawa, namun ia boleh merosakkan kehidupan penghidapnya. Ia tidak merbahaya tapi memberi kesan negatif kepada psikologi penghidap terutamanay jika ia melibatkan bahagian muka dan mana-mana kawasan terbuka kulit yang  boleh kelihatan kepada orang lain.


Sakit Sopak Pulih dari dalam

Sahabat kita ni, En Jose telah menggunakan produk shaklee TERMASUK vivix untuk memulihkan sakitnya daripada dalam.. Hasilnya memang tidak mengecewakan...

Senyummm je bila kulitnya kembali normal.

Jom ikhtiar dengan vitamin😊😊😊


KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment