Apa telomeres nih?

Korang pernah dengar TELOMERE? (sebut telo meye)

Haaa... terngangakan... First time KakSar dengar Telomere, KakSar ingat something to do ngan telemarketing heheh

Rupanya jauh menyimpang.

Apa itu telomeres? Kaksar cuba simplekan guna analogi ye.. kalau kurang jelas, tanya kat komen..

Secara ringkasnya, telomere ni satu komponen dalam kromosom.

Lah ape kebenda pulak kromosom? hahaha

Kromosom ni tempat simpan dna manusia. dna ni mende pulak?

dna ni data manusia. ala kan selalu tengok telemovie kalau nak tengok anak sape, boleh cek dna.. dna 99% sama, sah.. itu anak dia.. haa.. gitu...

so senang cite, KakSar simpulkan

Sel manusia--> di dalamnya ada nukleus, pusat aktiviti sel--> dalam nukleus ada kromosom (dna) --> telomere ni sebahagian daripada kromosom

Pernah tengok tali kasut? hujung tali kasut tu ada plastik...

Analoginya, kain tali kasut tu.. kita namakan kromosom.. plastik tali kasut tula kita panggi TELOMERE.

Fungsi dia nak ikat kromosom tak nak bagi terburai, sama macam fungsi plastik kat hujung tali kasut tu...

Masya Allah ... hebat ciptaan Allah. Sampai macam tu sekali Allah cipta kita. Ternganga mulut KakSar mula2 dengar pasal Telomere ni...

Jadi apa kaitan telomere ni ngan kehidupan harian kita?

Sifat sel membahagi dua untuk hasilkan sel baru. Betul? Tengok bila sel janin, mula2 sel wanita ovum bergabung dengan sel lelaki sperma dan mula membahagi dua untuk menghasilkan lebih banyak sel bagi membentuk zigot sampaila akhirnya terbentuk bayi yang cukup sifatnya...

Begitu juga sel badan kita yang sedia ada... sel membahagi dua untuk hasilkan sel baru... sel lama matila..sel baru yang terhasil ni pula akan membahagi dua untuk hasilkan sel lebih baru...dan seterusnya

jadi fungsi telomere masa pembahagian ni adalah untuk pastikan kromosom tidak bocor sebelum, semasa dan selepas pembahagian sel.

Analoginya, kita ambil contoh aiskrim malaysia. kita ikat aiskrim malaysia kat hujung terbuka supaya isinya tidak terkeluar masa kita simpan dalam peti sejuk.

Apa berlaku jika ikatan longgar? berlaku kebocoran akhirnya aiskrim kita tak menjadi...

ha.. sama keadaanya dengan fungsi TELOMERE. ia jaga dan lindungi kromosom kita supaya semua maklumat dna disalin balik tanpa berlaku kebocoran dan sel seterusnya menjadi, tidak berlaku kerosakan.

Sel yang tak sama dna asal kita panggil sel yang ROSAK.

Secara umumnya, telomere ni akan memendek ikut umur kita, makin berumur makin pendek kejadian dia. Lama-lama pembahagian sel menyebabkan telomeres menjadi terlalu pendek, menyebabkan sel baru yang terhasil mudah bocor maka berlaku kerosakan, sama macam aiskrim tak menjadi tadi tu. Bila banyak sel rosak, inilah yang menyebabkan kita mengalami penuaan seperti kulit berkedut, mendapat penyakit-penyakit seperti parkinson, alzheimer, diebetes, sakit buah pinggang dan sebagainya.

Sedihkan. Rupanya ini yang berlaku kat kita. Kenapa TELOMERES MEMENDEK?

Banyak faktor. Antaranya sebab tak cukup nutrisi, pencemaran, radikal bebas dan sebagainya.

Ada ke cara lain yang boleh buat telomere kita ni tak memendek terlalu cepat?

Hasil kajian Prof. Elizabeth Blackburn mendapati Telomere ni boleh dielak daripada memendek terlalu awal. Caranya,

Makan VIVI.X, sirap merah shakl.ee yang terkenal tuuu...

Hasil kajian beliau mendapati mereka yang makan vivi.x secara konsisten mempunyai TELOMERE 40% lebih panjang.

Wahhhhh.... Bestkan vivi.x ni... Jom ramai2 minum sirap merah best ini!!

#tsunamishaklee
#tim6awesome
#liveamazing
#shakleeefect
#landmarkstudy


sarah m

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.