Piramid makanan yang lebih sihat | Makanan apa yang patut ada dalam pinggan (untuk kita makan, bukan sekadar hiasan)

Salam ceria dan moga sihat selalu wahai pembaca budiman....

Jom, mari lihat perbezaan Piramid Makanan yang dikeluarkan oleh Harvard School Of Public Health yang dinamakan Healthy Eating Pyramid:

Healthy Eating Pyramid menekankan gaya hidup sihat dengan senaman, kawalan berat badan, pengambilan makanan tambahan untuk vitamin D dan juga multivitamin.





-->Menyokong pengambilan makanan tambahan Vitamin D dan multivitamin hmmm menarik.

Healthy eating plate pula lebih menekankan tentang kuantiti dan juga KUALITI makanan itu juga. Bukan sekadar kuantiti sahaja.


--> Jom amalkan, amat mudah untuk diikuti, panduan cukup visual

Kedua-duanya menggalakkan orang ramai untuk mengehadkan atau mengelakkan makanan dan minuman yang berbahaya, atau yang memberikan banyak kalori tetapi mempunyai sedikit nilai khasiat.

Harvard School Of Public Health mengajak kita untuk menggunakan Healthy Eating Pyramid sebagai senarai untuk membeli barangan runcit : Sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian, minyak sihat, dan protein yang sihat seperti kacang, kacang, ikan, dan ayam. Cuma tambah sedikit yogurt atau susu jika anda suka. Langkau lorong yang ada minuman soda dan snek serta makanan ringan, kaunter-kaunter yang menjual keju dan daging, stik dan seumpamanya.

Healthy eating plate pula boleh menjadi panduan untuk merancang pemakanan sihat dan seimbang dalam pinggan atau dalam bekal makanan. Letakkan satu salinan di peti sejuk di rumah atau di tempat kerja, sebagai panduan visual atau mengingatkan kita tentang pembahagian makanan yang sepatutnya kita makan sama ada waktu sarapan, makan tengahari atau makan malam.

Baca lebih lanjut tentang asal usul
Healthy Eating Pyramid dan Healthy Eating Plate di link ini.

Like n Share : )


Salam Sihat selalu....

Maisarah
0132015399 (sms/whatsapp)

KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment