Cara mengubah personaliti diri guna grafo-terapi ( graphotheraphy ) ?

Kenapa saya mula berubah untuk dapatkan personaliti yang lebih baik? Kerana saya mahukan hidup saya lebih baik daripada sebelum ini. Andai kata hidup saya kelihatan sama, saya pun buat perkara yang sama berulang-ulang, dengan sedikit penambah baikan atau  tanpa penambah baik langsung, saya pasti saya masih di takuk lama, buat perkara yang sama berulang kali.

Rutin. Kesalahan jadi rutin. Anggap diri sendiri betul, apa yang orang lain cakap salah. Benang yang basah lagi mahu ditegakkan lurus ke atas.

Bagaimana saya mula untuk berubah?
Banyak faktor sebenarnya. Bila saya berada dalam bidang latihan, keterbukaan menjadi lumrah. Latihan sana sini buat otak saya cerna bait-bait kata penceramah dengan efisyen.

Saya teringat satu penceramah, En Badron. Beliau boleh menganalisa tandatangan. Daripada situ, baru saya teringat yang saya pernah memiliki sebuah buku tentang tulisan. Ya. Tulisan Cerminan Personaliti Diri, di tulis oleh Khadijah Ibrahim.

Buku yang dimiliki sejak 2007 lagi. Jadi panduan yang baik untuk saya.


Pn Khadijah menyatakan dalam bukunya, penganalisa tulisan dapat memberi gambaran ciri-ciri personaliti seseorang mengikut apa yang ditunjukkan oleh tulisan si penulis seperti tindak balas emosi, kedalaman emosi dan sifat-sifat penulis.

Itu kerja penganalisa tulisan.

Bagi kita insan biasa, ilmu penganalisaan tulisan ini boleh digunakan untuk mengubah pola ransangan saraf dan seterusnya sifat peribadi.

Saya memang telah menggunakan kaedah ini. Saya telah ubah tandatangan saya, kerana tandatangan saya memberikan hasil penganalisaan yang lebih banyak negatif daripada yang positif.

Lalu saya ubah tandatangan saya, juga sedikit tulisan saya yang boleh beri kesan positif.

Perlu difahami, nak ubah sesuatu yang telah menjadi rutin memang sukar. Sedikit perubahan, lama-lama ia akan jadi ketara.

Kenapa begitu? Pasti ada yang tertanya-tanya, kenapa boleh jadi begitu. Tak percayalah….

Begini, tulisan tangan boleh jadi macam bahasa badan. Kita bukan sahaja menulis dengan tangan, tetapi juga dengan otot, saraf dan bahagian-bahagian ini bertindak mengikut minda sedar, minda separa sedar dan ransangan emosi. 

Menulis melibatkan pergerakan anggota badan yang melibatkan lenggukan, kelajuan, tekanan dan arah gerakan. Ia adalah sesuatu yang tidak dapat diubah atau disembunyikan apabila telah dilakar di atas kertas. Dengan itu, tulisan boleh di analisa dengan lebih mendalam untuk mengetahui pergerakan minda separa sedar.


Oleh sebab itu, bila kita ubah tulisan melalui latihan yang berulang, kita sebenarnya sedang hantar arahan kepada otak minda separa sedar untuk mengubah sifat yang berkaitan. Jika kita buat tanpa henti, minda separa sedar akan ikut arahan dan kesannya perubahan kepada sifat kita. Amalan ini di namakan grafo –terapi.


p/s: Gembira dengan hasil sendiri :). Biar sikit berubah, yang penting ada...

Maisarah
0132015399






KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment