7 Makanan perlu elak jika sakit kronik fibromyalgia

Sakit kronik menjejaskan ramai orang dan salah satu yang biasa berlaku adalah fibromyalgia.

Apa itu fibromyalgia (FM)?




Sakit-sakit otot dan titik-titik tertentu pada badan yang berlaku di kalangan manusia yang muda apatah lagi yang telah berusia. Orang muda pun tidak terkecuali. Di antara simptom utama bagi penyakit ini, yang juga dikenali sebagai sindrom fibromyalgia (FMS), ialah sakit otot, sakit pada titik-titik tertentu, bengkak-bengkak di tangan, lengan, kaki dan betis, terasa kaku di waktu pagi, masalah tidur, keletihan, kemurungan, dan sakit kepala.



Dua hingga lima peratus daripada orang terjejas kerana rasa sakit kronik ini. Ia biasa berlaku di kalangan wanita berusia lingkungan usia muda hingga pertengahan

Kumpulan usia yang paling terdedah kepada masalah ini ialah mereka yang berusia antara 30 dan 65 tahun. 

Kebanyakan pesakit FM terpaksa menunggu secara puratanya antara 3.3 dan 15.4 bulan melalui pertemuan dengan dua orang pakar perubatan sebelum mendapat diagnosis yang tepat.

Kesan fibromyalgia


Pesakit yang mengalami FM bergantung sepenuhnya kepada ubat-ubatan sehingga mereka berasa lebih sihat atau mampu belajar menguruskan penyakit ini, terima seadanya.

Malangnya, tiada ujian makmal yang boleh didapati untuk mendiagnosis simptom FM. Lebih kurang 40 juta orang di seluruh dunia mengalami sakit kronik ini.

Namun, untuk mengurangkan gejala-gejala sakit kronik ini dan seterusnya memulihkan diri, terdapat 7 makanan yang anda boleh elakkan.


1. Mengurangkan Pengambilan Gula Dan Pemanis Buatan.

Tahap insulin yang tinggi memberi kesan kepada keadaan pesakit, dan dengan itu memburukkan lagi kesakitan dan keradangan. Kurangkan pengambilan gula dan makanan yang mengandungi gula tersembunyi.



Ketagihan gula mungkin muncul sekali-sekala, tetapi memberi tumpuan kepada makan buah-buahan yang lebih segar akan memberi lebih kebaikan. Aspartam, sorbitol dan xylitol adalah pemanis tiruan gula-gula, tetapi ia mengandungi sebatian yang mengubah kepekaan terhadap rasa sakit dan juga mencetuskan sindrom usus terganggu. Membuat makanan sendiri dan makan makanan yang dimasak adalah cara terbaik untuk mengelakkan gula tersembunyi.



2. Kafein adalah Tidak Baik Untuk Anda



Ahli-ahli sains mengaitkan sakit kronik dan fibromyalgia dengan kekurangan tidur dan keletihan. Orang minum banyak kopi supaya mereka boleh melalui setiap hari dengan lebih mudah. Kopi memberikan kesan yang diingini, tetapi dalam jangka panjang ia sebahagian besarnya boleh menjejaskan tidur malam yang baik anda.

3. Elakkan Gluten Dan Yis



Ini terkandung dalam makanan yang dibakar dan pastri. Pengambilan produk-produk ini merangsang pertumbuhan yis dan kulat, dan dengan itu meningkatkan kesakitan.

4. Keluarkan Produk Tenusu Dari Diet Anda



Tenusu dan banyak produk haiwan lain mengandungi protein yang menyebabkan artritis dan fibromyalgia semakin teruk. Ia mengganggu tisu di sekeliling sendi, yang menambah kesakitan. Anda mempunyai pilihan untuk memilih pemakanan vegan, kerana keputusan ini telah membantu ramai orang untuk menyembuhkan penyakit-penyakit kronik.

5. Katakan Tidak Untuk  Karbohidrat



Karbohidrat, sama seperti gula, boleh meningkatkan tahap insulin dan memburukkan mana-mana penyakit yang kronik. Sentiasa memilih makanan rendah karbohidrat, makanan-gula rendah dan bnayakkan makan makanan berasaskan tumbuhan.

6. Tembakau dan alkohol membahayakan badan anda, dan mencetuskan keadaan kesihatan yang serius termasuk penyakit yang memberi kesan kepada sendi.



Statistik telah menunjukkan bahawa perokok mempunyai risiko yang lebih tinggi daripada artritis reumatoid, dan mereka yang mengambil alkohol secara tetap adalah lebih cenderung untuk membangunkan gout.

7. Makanan tambahan Berbahaya



Monosodium glutamat (MSG) dan bahan tambahan makanan lain menyebabkan masalah tambahan untuk mereka yang sakit kronik, dengan merangsang reseptor sakit dan meningkatkan kesakitan. Pengeluar menambah MSG kepada makanan segera dan makanan dalam peket untuk meningkatkan rasa mereka.

Itulah dia 7 perkara yang sekiranya anda mengalami sakit-sakit yang sama sperti gejala-gejala fibromyalgia, maka ikutlah panduan ini untuk meringankan kesakitan yang anda telah lalui selama ini.

Kesihatan anda boleh ditingkatkan dengan tukar cara pemakanan dan mula untuk membuat senaman sedikit demi sedikit bila anda mula merasa lebih baik.

Jadi, apakah makanan yang paling sesuai untuk membantu meningkatkan kesihatan pesakit fibromyalgia? Tunggu.....

Maisarah

sarah m

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.