Cuba teka faedah makan vitamin apakah ia?

Ada orang tanya saya mengenai satu vitamin ni.

Vitamin ni makan untuk apa ye....?

Saya ni visual. Bila orang tanya begitu, sebahagian jawapan bagaikan kad imbas jelas kelihatan dalam fikiran. Laju. Kalau saya cakap, mesti si penanya tak dapat tangkap. Hihi.

Untuk lebih jelas, saya tujukan post ini untuk beliau.

Jadi sebelum anda tahu apakah vitamin tersebut, saya bagitahu dululah fungsi vitamin ni sebagai klu.

Klu 1
Bila demam, selsema , batuk dan jangkitan ringan yang lain, vitamin ini diambil lebih kerap dan  dosej lebih  tinggi untuk menaikkan sistem Imun untuk melawan jangkitan. Masa untuk pulih lebih singkat berbanding tanpa pengambilannya. Kalau konsistem dengan ODA, sistem pertahanan lebih susah untuk dikalahkan oleh 'serangan' luar

Klu 2
Selalu vitamin ni wanita yang makan sebab ia membantu sintesis kolagen pada manusia. Ha, jadi kalau kurang vitamin ni, kolagen dalam kulit kurang. Kulit cepat berkedut, cepat nampak tua.

Klu 3
Antioksida  yang membekalkan elektron berterusan bagi melawan radikal bebas dalam badan manusia. Elak sakit kronik ye...
Klu 4
Membantu mengekalkan tahap kolesterol yang sudah dalam julat normal. 
Klu 5
Memyokong kesihatan jantung anda 
Klu 6
Membantu menggalakkan paras tekanan darah yang sudah dalam julat normal 
Klu 7
Membantu menggalakkan saluran darah arteri dan kecergasan 
Klu 8
Alat bantuan untuk menyokong mata yang sihat 
Klu 9
Membantu menggalakkan metabolisme asid urik yang sihat 
Klu 10
Meningkatkan antioksidan lain (dalam kes ini, vitamin E) 

Fuh. Banyak nau klunye.... Baguskan vitamin ni.

Boleh agak vitamin apa? Hmmm.

Betul. Vitamin C.

Tapi satu je yang tak best, badan kita memang tak boleh produce vitamin c. Jadi memang kena ambil daripada sumber luar. Alang2 mencari, cari yang cepat serap dan kekal lama dalam badan tau...

#promovitaminC
#sustainrelease
#tahanberbulan2











KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment