Faedah sembahyang tarawih

Ramadan adalah bulan rahmat berganda. Ia adalah puasa dan senaman rohani yang luas. Masa yang sangat sesuai untuk kita menukar rutin membanyakkan hal keagamaan berbanding hal duniawi. Senang cakap, bulan yang baik untuk berubah mengamalkan agama. Baguskan?



Pada bulan ini,  umat Islam membuat usaha khas mencari masa untuk membaca dan mengkaji Al-Quran, solat sunat seperti Tarawih, dan amal perbuatan yang lain.

Ganjaran di akhirat bagi perbuatan baik yang dilakukan pada bulan Ramadan adalah berlipat kali ganda, tetapi ada juga manfaat yang lebih segera.

Orang-orang yang berpuasa menikmati kesejahteraan rohani dan psikologi dan puasa mempunyai kelebihan yang besar kepada kesihatan fizikal. Tetapi, anda perlu tahu bukanlah hanya dengan  berpuasa semata-mata yang memberi  keuntungan kepada minda dan semangat kita pada bulan Ramadan.

Tarawih, solat malam tambahan yang dilakukan oleh orang yang beriman biasanya selepas Isyak (solat malam)  antara 8-20 rakaat, membawa keselesaan rohani dan psikologi yang besar, walaupun usaha fizikal dan mental diperlukan untuk mengamalkannya. Saya setuju sangat tentang ini. Banyak tenaga diperlukan dan kena psiko diri sendiri untuk bertahan dan menamatkan solat ini. Sebabnya saya pun tak tahan mengantuk akibat makan dan badan penat. Saya pasti tidak mahu melepaskan peluang mengumpul pahala yang berganda. Macam kad kredit jugalah. Ada masa yang boleh kumpul point yang berganda. Masa tulah kita pulun shopping untuk dapat pon tinggi. Kan, kan…

Ada beberapa bukti daripada barat yang menyokong faedah sembahyang tarawih pada bulan puasa.

Ibrahim B. Syed, doktor perubatan dan Presiden Yayasan Penyelidikan Islam Antarabangsa, dalam esei beliau 'Manfaat Perubatan Sembahyang Tarawih' diterbitkan di laman web IRFI itu, menyebut beberapa manfaat tarawih untuk kesihatan fizikal, emosi dan mental.

Mood dan keaadan mental

Menurut Syed, solat tarawih, kerana sesungguhnya apa-apa doa yang dilakukan oleh umat Islam, mempunyai kesan yang sama ke atas badan dan minda sebagai senaman ‘lembut’ (gentle). Oleh itu, tarawih meningkatkan mood, pemikiran dan tingkah laku dengan cara yang sama seperti senaman.

Tambah beliau, menjalankan tarawih "mendorong rasa lebih kesejahteraan dan tenaga, mengurangkan kebimbangan dan kemurungan, mempengaruhi mood baik dan menyumbang kepada harga diri dan aura kepercayaan; meningkatkan memori pada orang tua terutama dengan pengulangan yang berterusan daripada ayat-ayat Al Quran ".

Keadaan santai minda dicapai melalui tarawih mungkin sebahagiannya disebabkan oleh tindak balas kimia otak kepada gabungan pengulangan aktiviti otot dengan pengulangan perkataan dibacakan dalam tempoh masa yang tertentu.

Latihan fizikal, tetapi juga aktiviti-aktiviti lain seperti meditasi dan doa, membawa kepada rembesan neurotransmitter seperti Endorfin dan Encephalin, yang positif memberi kesan kepada otak.

Pembebasan encephalin dan Beta-endorfin (endogen Morphines) bertindak ke atas sistem saraf pusat dan periferi untuk mengurangkan kesakitan dan mempunyai kesan menenangkan pada minda. Encephalin ini merupakan salah satu bahan seperti penenang  yang paling kuat berlaku secara semula jadi di dalam badan.

Endorfin juga mempunyai kesan analgesik, tetapi juga mengurangkan kesan-kesan negatif daripada tekanan, membawa perasaan euforia dan meningkatkan sistem imun.

Ketenangan Psikologi

Syed menyebut dalam eseinya yang tarawih membantu mencapai 'tindak balas tenang' otak. Tindak balas tenang ini adalah teori yang dibangunkan oleh seorang profesor Harvard, Dr Herbert Benson, yang mengkaji kesan kerohanian untuk kesihatan fizikal dan kerja yang berfungsi sebagai jambatan antara agama dan perubatan dan minda dan badan.

Menurut Benson, ulangan berterusan perkataan tertentu, seperti dalam sembahyang dan meditasi, atau aktiviti otot ditambah dengan tidak mengambil kira pasif pemikiran intensif, membawa kepada penurunan tekanan darah dan pengurangan dalam kadar jantung dan pernafasan.

Dalam kata-kata Benson "Tindak balas tenang” adalah keadaan fizikal yang sedang rehat dengan mendalam  yang mengubah tindak balas fizikal dan emosi terhadap tekanan". Tindak balas ini meletakkan minda dalam keadaan selesa, mengurangkan kesan tekanan dan mendorong sikap penerimaan.

Walaupun Benson tidak pernah benar-benar mengkaji kesan tarawih atau mana-mana doa Islam yang lain, teori beliau seolah-olah terpakai dalam penjelasan mengenai kesan menenangkan tarawih dan zikir kepada umat Islam.

Menurut kajian "Kesan Tarawih Solat pada Kesihatan Mental dan Kawalan Diri" yang dijalankan oleh Quadri Syed Javeed, Ketua & Profesor Madya dalam bidang Psikologi di MSS Seni Perniagaan dan Sains College, di Jalna, India, yang disiarkan dalam isu Februari 2013 Golden Research Thoughts, solat tarawih dengan ketara meningkatkan kesihatan mental dan kawalan diri.

Dalam kajian beliau, Javeed memeriksa kesihatan mental lima puluh responden berumur 18-30 sebelum dan selepas solat menggunakan Kesihatan Mental Health Inventory and Multi Assessment Personality Series Inventory, dan keputusan mengekalkan hipotesis tentang kesan positif tarawih pada kesejahteraan mental dan spiritual.

Aktiviti Otak semasa tarawih.

Satu lagi penjelasan mengenai kesan-kesan berfaedah tarawih pada kesihatan mental boleh didapati dalam keputusan kajian yang dijalankan oleh University of Missouri neuropsychologist Brick Johnstone dan oleh Profesor dan Pengarah Penyelidikan Research Myrna Brind Center of Integrative Medicine Andrew Newberg.

Kajian ke atas aktiviti otak daripada biarawati Francescan dan meditators Buddha semasa sembahyang mendapati bahawa dalam pengalaman rohani aktiviti paretal lobe otak kanan semakin berkurangan.

Lobus parietal kanan adalah kawasan kecil berhampiran bahagian belakang otak yang sentiasa mengira orientasi spatial seseorang, rasa di mana badan seseorang berakhir dan dunia bermula, dalam erti kata lain, ia adalah sebahagian daripada otak yang bertanggungjawab untuk rasa diri .

Semasa solat dan meditasi, dan atas sebab-sebab yang tidak dikenali, lobus parietal kanan menjadi tidak aktif. "Ia mewujudkankekaburan terhadap hubungan diri yang lain," kata Profesor Newberg, "Jika mereka pergi cukup jauh, mereka bersatu dengan diri dan rasa ruang kosong yang tak terhingga."

Aktiviti menurun lobus parietal kanan mendorong rasa sifat tidak mementingkan diri. Pengalaman yang tidak mementingkan diri, pada pendapat Johnstone memberi kesan positif kepada kesihatan psikologi terutama di kalangan mereka yang mempunyai iman yang kuat kepada Allah.

"Kajian kami memberi tumpuan kepada pengalaman peribadi melampaui rohani dan tidak dalam apa jua cara mengurangkan kepentingan agama atau kepercayaan peribadi, juga tidak menunjukkan bahawa pengalaman rohani yang hanya berkaitan dengan aktiviti neuropsikologi dalam otak," kata Johnstone. "Adalah penting untuk ambil perhatian bahawa individu yang merasai  Tuhan atau kuasa yang lebih tinggi dalam pelbagai cara, tetapi semua orang dari semua agama dan kepercayaan mempunyai kaitan dengan cara yang sama."

Fungsi otak semasa latihan rohaniah adalah satu bidang di mana penyelidikan yang sangat sedikit yang telah dilakukan. Keputusan kajian Johnstone dan Newberg, teori tindak balas ketenangan Benson dan penjelasan neurotransmitter Syed, hanya sebahagiannya menjawab persoalan bagaimana doa secara umum, dan solat tarawih khususnya, memberi manfaat kepada kesihatan mental dan kesejahteraan rohani .

Namun,  walaupun ‘bagaimana ia berlaku’ sebahagian besarnya masih tidak diketahui, kesan positif tarawih pada bulan Ramadhan dan solat sehari-hari di dalam kehidupan umat Islam adalah jelas walaupun tanpa data saintifik untuk membuktikannya.

Lagipun Allah berfirman di dalam al-Quran: "Sesungguhnya barang siapa yang menyucikan dirinya akan mencapai kejayaan, dan ingat nama Tuhannya dan berdoa" (Surah Al-A`la: 87: 15-16), dan "Hai orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; Sesungguhnya Allah berserta orang-orang yang sabar "(Surah Al-Baqarah: 2: 153)

Sumber: suhailanmuslim

sarah m

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.