Sayur kegemaran popeye juga kegemaran saya!

Sayur kegemaran saya, BAYAM!!!

Dulu kecik-kecik selalu tengok cerita Popeye. Ingat lagi...

" I am the sailorman, pupppuuuup" macam honk keretapi pulak haha



Tag line citer Popeye.. Asal bunyi je cite ni, terus melekat depan tv.

Sape rajin tengok cite Popeye angkat tangan!! Kita geng..

Satu persamaan saya ngan Popeye.. Kami suka makan bayam!

Ye. Saya memang suka sangat makan bayam. Dulu2 pun arwah bapak saudara pun tanam bayam. Gile suka. Bayam hijau dan bayam warna merah. Dua2 saya suka. Bila dah suka ni, saya pasti amik tahu sayur kegemaran saya ni.  Ala, takkan suka makan buat tak tahu plak. Macam artis kegemaran. Eh suka lah dia ni. Pastu mula la cari maklumat pasal dia...kan kan kan...

Sama je... Hihihi

So apa yang bagus sangat pasal bayam ni...

Kalau ikut rating antioksidan ikut skor ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity).. Bayam jatuh no dua tau dalam Top 5 sayur yang bernutrisi tinggi kaya dengan antioksidan.

(Kalau ketinggian guna Centimeter... Kalau nak ukur antioksidan guna ORAC le... Makin tinggi ORAC, makin bagus. Gitu...)

Walaupun ia merupakan sayur hijau gelap yang banyak nutrisi,  tapi ia mengandungi oxalic acid, yang menghalang penyerapan kalsium.... Kalau makan pil kalsium Shaklee tak risau.. Sebab kita makan sebelum tidur.. Kan.. Tak terganggu punn...

Di Malaysia, ada dua jenis bayam, bayam hijau dan bayam merah. Jom kita tengok apa kandungan bayam!

Kandungan Amaun/100g bayam seperti di bawah:

  • Tenaga 21.0 Kcal
  • Air 92.9 g
  • Protein 2.1 g
  • Lemak 0.2 g
  • Karbohidrat 2.7 g
  • Serabut 0.7 g
  • Abu 1.4 g
  • Kalsium 90.0 mg
  • Fosforan 29.0 mg
  • Besi 3.8 mg
  • Natrium 131.0 mg
  • Kalium 385.0 mg
  • Beta-Karoten 4080.0 ug
  • Vitamin B1 0.08 mg
  • Vitamin B2 0.15 mg
  • Niacin 0.7 mg
  • Vitamin C 76.6 mg
 
Walaupun tinggi kandungan nutrisi bayam ni, kita tak dapat nak elak kehilangan vitamin2 tersebut kerana suhu tinggi walaupun kita hanya masak menggunakan kaedah stim. Kita pun semua tahu, vitamin ternyah asli ( dalam erti kata lain , tak beri manfaat pun) pada suhu 57 darjah scelcius. Kalu kita masak guna stim,  suhu stim dah tentu 100 darjah celcius atau lebih tinggi... jadi apa je yang tinggal untuk kita? Lainla kalau makan mentah2 gitu. Makan mentah pun ada isu.. isu racun kan... kecuali sayur organik. Ni kejap lagi saya cerita.

Walaupun saya memang peminat sayur colorful termasuk bayam, saya tetap juga mengambil vitamin penting seperti B Compleks, Vitalea, dan Vitamin C. Sebab saya tahu, saya makan makanan yang telah dimasak dan memang nutrisi berkurang. Jadi keperluan vitamin harian memang kena topup melalui supplements.

Sebab tu ada juga orang yang dah makan sayur siang malam.., bukan sikit.. banyak tau... tapi kenapa kena juga KANSER? Bukanlah nak menyalahkan amalan memasak kita, tapi kepentingan vitamin semulajadi untuk masuk juga dalam badan sangat tinggi bagi membantu membaiki sel2 ... Kenala cari alternatif lain untuk beri vitamin kat badan.... Senang cerita, telanlah pil vitaminsemula jadi tau.. macam Shaklee, kalau nak makan ulam. kena la makan SEPULUH CAWAN SEHARI.. sanggup ker? 

Sayuran organik



Macam bayam ni.. memang ada isu kalau kita pilih selain organik. meh nak cerita.. daripada kecik ok, daripada biji benih lagi.. ia akan diserang dengan Lecuh, Ulat ratus dan ulat pangkas. Semua ni kalau nak elak akan guna racun dengan kadar yang selamat.

Selamat bagi dorang, bagi saya tak taula selamat pada perspelktif saya. Ayah saya awal-awal lagi memang tak bagi kami beli sayur kat pasar. Katanya ada banyak racun. 

Persoalannya, adakah racun-racun ni selamat? Soalan yang sama kalau ditanya tentang ubat. Ia bergantung pada dos, bagaimana ia diambil , oleh siapa dan untuk sebab apa. 

2 biji aspirin boleh hilangkan sakit kepala pada orang dewasa, tapi kalau budak kecil yang ambil, ia akan menyebabkan penyakit Reye's Syndrome dan makan sebotol aspirin boleh membunuh orang!

Sama juga dengan racun ni. Bergantung bagaimana ia digunakan dan takde jaminan keselamatan. Apa yang kita boleh buat adalah buat penilaian sebetulnya dan buat pilihan yang baik. 

Pilihan yang baik adalah mengambil sayur organik. Ye saya tahu sayur organik lebih mahal berbanding sayur biasa. Rasanya pun lebih manis tau. Itu antara bezanya lah. Kalau dapat tanam sendiri lagi bagus naaa.. jimat pun jimat...

So bagaimana nak kurangkan risiko dapat penyakit akibat makan makanan yang mungkin mengandungi sisa-sisa racun nii?

  1. Makan makanan berbagai jenis. Dengan cara ni boleh lindungi anda daripada terlalu bergantung kepada sejenis makanan sahaja yang mungkin mengandungi sisa racun/bahan tercemar yang tinggi.
  2. Buang lemak haiwan. Sebab apa, Kebanyakan sisa toksik disimpan oleh haiwan dalam lemak. Buang lemak haiwan ni untuk mengurangkan bahan tercemar masuk dalam badan kita.
  3. Beli makanan yang ditanam secara organik. Khususnya buah epal dan kentang sebab dua makanan ni cenderung untuk mengandungi sisa racun yang tinggi.
  4. Makan buah-buahan dan sayuran yang tinggi antioksidan seperti buah prune, kismis, blueberri, strawberri dan rasberri, kale, bayam, taugeh, brokoli dan ubi beet. Ini antara 10 makanan yang tinggi antioksidan dan boleh melindungi anda daripada karsinogen. 
  5. Ambil makanan yang boleh bantu hati membuang toksin dalam badan seperti brokoli, cauliflower, kobis dan taugeh.  Kalau dalam shaklee kami ada set detoks untuk bantu semua organ khususnya hati untuk buang toksin dalam badan seperti DTX Complex yang beri nutrien pada hati, alfafa bantu cuci darah, herblax pula bantu cuci perut. Ditambah pula dengan set antioksidan shaklee, akan mengurangkan risiko penyakit seperti kanser yang menakutkan.. 

Sekian tips daripada saya..

Jika anda nak topup vitamin semulajadi dalam badan,  hubungi je 0132015399 bila2 masa terluang. 


Maisarah Mohamad
Jom hidup secara sihat.'

#tsunamishaklee wow
#liveamazing everyday
#shakleeeffect natural
#landmarkstudy marvellous
#tim6awesome always cute
#timrock always in my heart



sarah m

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.