Bagaimana kanser boleh terjadi dan cara elak kanser

Kanser suka bunuh rakyat Malaysia. Siap jadi pembunuh nombor satu lagi. 

Tapi kenapa kita biar kanser ni berleluasa?Bagaimana kita boleh bunuh dia balik?? Hmmmm. Eh mestilah ada caranya. Cuma kena kental dan disiplin mesti tinggi.

Selalunya, kalau kita lihat secara keseluruhan apa yang buat kanser ini membunuh adalah kerana kita susah nak detect ia sebab sendiri tak buat pemeriksaan rutin. Pemeriksaan inilah yang akan kesan perkara luar biasa kat badan kita.Itulah sebabnya pemeriksaan kesihatan perlu dijadikan rutin dalam kehidupan, sesiapa sahaja tak kira kecil atau besar. Setiap enam bulan kena buat tau.



Kanser ni, tahu-tahu je bila dah ada simptom, dan bila dah keluar simptom-simptom tu. Itu bermakna keadaan dah teruk. Mungkin dah masuk  peringkat ke-3 atau peringkat ke-4, atau dengan kata lain peringkat akhir.

Bagaimana kanser boleh terjadi? Banyak kali dah kita dengar, tapi tak pernah nak lekat kat kepala. Takpe. Bila banyak kali ulang, lagi kita ingat kan.

Ok. Ada banyak teori, tapi kali ini kita cakap pasal 3 teori popular sahaja iaitu:

1) Sel kita sepatutnya mati dan berganti baru, tapi bila sel tak mati-mati, sel baru tetap tumbuh. Sel yang tak mati inilah yang jadi kanser.

2) Sel badan rosak dan sel-sel baru akan copy sel yang rosak ni. Bila dah banyak sel rosak, maka jadilah kanser.( Eh pernah tengok kan sel badan membahagi dua untuk tumbuh baru kan? Lebih kurang macam gitu lah. Sel yamg rosak juga membahagi dua. Hasilnya makin banyak sel rosak)

3) Mengikut sesetengah teori perawatan Islam, kanser disebabkan oleh jin.

Utk teori (1) & (2), keadaan sel yang tak berapa betul ni adalah disebabkan oleh banyak perkara. Misalnya radikal bebas, makanan yg mengandungi bahan-bahan kimia, penggunaan produk yang ada bahan kimia bahaya dan sebagainya.

Sebab tu kita digalakkan untuk mula guna dan ambil produk-produk organik untuk kurangkan  tubuh kita terdedah kepada bahan-bahan kimia bahaya ni. Tapi produk organik mahal kan? Oleh itu, saya usaha nak gandakan side income  saya supaya boleh tampung belanja nak dapatkan apa-apa yang organik ni hihi.

Supplemen saya memang makan. Sebab apa?  Sebab utama adalah nak buang toksin-toksin yang masuk dalam badan kita secara tak langsung. Hari-hari kita sedut udara yang ada bermacam gas beracun; asap kereta, asap kilang, asap bakar, jerebu dan banyak lagi. Anda pun kena konsisten juga ye. Badan perlukan nutrisi untuk berfungsi.dengan optimum.

Yang no (3) pulak, kat sini pentingnya amalan rohani.

Amalan kesihatan yang baik bukan hanya jaga makan je. Tak guna kalau makan kita jaga tapi aktiviti tak sihat juga buat, amalan rohani tak buat.

Sebenarnya ada lima tiang utama untuk penjagaan kesihatan:-

1- Makanan sihat & Seimbang
2- Aktiviti sihat
3- Kegiatan sosial yang sihat
4- Amalan spiritual yg sihat (amalan rohani)
5- Pengambilan suplemen

Suplemen telah jadi wajib sekarang tau. Kita makan 'makanan sebenar' tapi hakikatnya nutrien sikit atau dengan kata lain tak cukup disebabkan macam-macam kerja teknologi dalam pemakanan ni. Akhirnya kita cuma makan untuk kenyang, bukan lagi untuk dapat nutrisi. Janji kenyang, boleh tidur lena.

Jom amalkan lima perkara di atas, mudah-mudahan kita menjadi lebih sihat fizikal & emosi...dan dijauhkan daripada kanser.

sarah m

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.