Bahaya demam denggi kepada ibu mengandung?

Pn M, bukan nama sebenar ni tiba-tiba demam pada suatu malam dalam Bulan Mac yang lalu.

"Petang sebelum balik keje tu lain macam dah rasa, macam tak larat dan  sakit urat. Rase nak terus  tido terlentang kat opis"

Balik kerja malam tu demam panas suhu yang agak tinggi.  Beliau risau jugak takut kesan pada baby. dalam fikiran mula serabut memikirkan perkara yang bukan-bukan. Sampaikan beliau tanya dalam group WhatsApp dan semua balas yang mereka pernah demam tapi tak pegi hospital. Hanya telan Panadol.

Puan M pula jenis takut makan  Panadol sebab takot ada effect pada baby. Tapi sebab panas tinggi sangat, beliau telan juga sebiji. Sebenarnya kan bila jumpa doctor, beliau diberitahu Panadol/paracetamol tidak akan beri kesan pada baby pun, Puan M bercerita sambil menyengih menampakkan gigi putih bersih.



Puan M sambung lagi, memberitahu malam tu memang tak boleh nak tidur.. Badan beliau rasa dipenuhi angin. Sebab makan tak jaga haha.. time ni suami beliau membebel tapi suami la yang tak tidur jugak mlm tu sambal urut badan Puan M.



 Esok nya Chinese New Year badan masih panas, dan Puan M membuat keputusan untuk pergi ke Hospital. Beliau telah diadmit di Hospital Pantai dan hasil cek darah, beliau confirm positif denggi. 





Beliau masa ni  kesiankat baby dalam perut sebab nurse pun memberitahu Puan M suhu tinggi sangat.

Bila kat hospital, memang tiada ubat pun yang doctor beri untuk melwan demam denggi ni kecuali ubat Panadol dan ubat badan berangin. Bila beliau up status dalam facebook, beliau dapat tips macam macam kebahkan demam denggi. Doktor pun hanya masukkkan air and pantau. Doktor memberitahu Puan M baby okey dan active je dalam perut.

Antara petua dan cadangan yang beliau dapat untuk menaikkan platelet antaranya


1. Minum air rebusan pucuk betik yang pahit.

2. Makan sup ketam yang sedap. 

3. Minum air kelapa utnuk kebahkan demam

4. Minum air 100Plus yang takde gas.

Bahaya denggi ni sebab platelet darah kita memang akan jatuh. memang itu yang berlaku semasa kita demam denggi. Puan M beritahu walaupun demam dah kebah, platelet darah masih juga turun sampai 22.
"Keadaan ini memang membahayakan ibu mengandung seperti saya"
Doktor memberitahu  Puan M juga denggi memang tiada effect pada baby dalam perut, cuma yang membahayakan ibu adalah jumlah platelet dalam darah.
Apakah ada cara lain untuk ibu mengandung menaikkan platelet darah?
Mestilah ada.
Set naikkan platelet darah Shaklee
Set ini sangat membantu menaikkan platelet darah ibu mengandung.
"Yes.. sy baru kuar wad 2 hri lepas..sy kali kedua kene denggi."
"Alhamdulillah Vivix dan Pd (performance drink) banyak membantu"

Nak naikkan platelet semasa demam denggi? WhatsApp je saya di 0132015399.

KakSar,
platelet janagn dibiarkan turun, bahaya tau..



KakSar mengomel

Saya ibu berkerjaya dua cahaya mata. Berkongsi untuk manfaat semua. Pengamal suplemen Shaklee sejak 2012. Rasanya setakat ini Shaklee supplemen paling berkesan pernah saya amalkan.Hubungi saya untuk mendapatkan supplemen Shaklee :maisarahmohamad.uv(at)gmail.com sms/whatsapp/telegram 0132015399.

No comments:

Post a Comment